Jorma Mäntylä, Kangasala
Helmikuussa olin kaksi viikkoa Japanissa. Honsun saaren hienoilla moottoriteillä bussi ajoi monta kertaa maantietunneliin, jossa kehotettiin kuuntelemaan AM-taajuutta 1620 kHz. Nämä liikennetiedotusradiot ovat mahdollisia kuultavia Suomessakin.
Japanin liikennetiedotusradiot ovat samantapaisia kuin Pohjois-Amerikan TIS eli Travellers information station -asemat. Siellä ne on sijoitettu taajuuksille 530 ja 1610 kHz sekä muutamia myös 1620-1710 kHz. Tehot ovat keskimäärin 10 Wattia. Asemien tarkoitus on välittää liikennetiedotuksia tietöistä, onnettomuuksista, kiertoteistä ja matkailukohteista. Yllättävän monta niistä on kuultu Suomessa, itselläni on vastaus 1710 kHz WQFG689 Hudson County NJ.
Japanin noin 500 liikenneradiota on keskitetty taajuudelle 1620 kHz. Muutama asema on taajuudella 1629 kHz. Tehot ovat luokkaa 5-10 Wattia. Ne on tarkoitettu jakamaan teillä liikkujille infoa onnettomuuksista, ruuhkista ja myrskyistä sekä helpottamaan pysäköintiä. Asemat pyörittävät tiedotetta, joka päivitetään tarvittaessa 5 minuutin välein.
Suurin osa liikenneradioista on maantietunneleiden päissä. Niitä on paljon, sillä Japani on erittäin vuoristoinen ja mäkinen maa. Kun moottoriteistä on haluttu tehdä mahdollisimman suoria, on monta kertaa menty vuorten läpi ja kaivettu tunneli. Jonkin verran liikenneradioita on myös suosittujen turistikohteiden lähellä, kuten lentokentille, kaupunkien nähtävyyksille ja luonnonsuojelualueille johtavilla teillä.
Näitä pikkuasemia on mahdollista kuulla Suomessa, mutta monelta on Japani-keleillä jäänyt huomaamatta X-bandin taajuus 1620 kHz. Minä kuulun tähän joukkoon. Mitähän olisi hyvillä keleillä kuulunut 1620 kHz? Olen käyttänyt Sdr-vastaanotossa 1 MHz tallennusta, jonka olen aina ulottanut NHK2-taajuuteen 1602 kHz.
Entäpä jos japanilaisen liikenneradion sattuu kuulemaan? Asemakuulutuksia perinteisessä mielessä ei anneta, mutta tarkat tiedot tunnelista ja tiestä on pakko antaa autoilijoita varten. Äänitallennetta voi yrittää kääntää tai sieltä voi kuulla paikkakunnan.
Mahdollisen raportin voi lähettää Japanin tiehallinnolle NEXCO:lle (Nippon Expressway Company Ltd.). Se on maan yhtiöitetty tielaitos, jonka suurin omistaja on Japanin valtio. NEXCO on jaettu alueisiin. Tokio ja Kanto kuuluvat itäiseen alueeseen, Osaka ja Nagoya keskiseen alueeseen jne. Oheisessa kartassa on esitetty NEXCO:n aluejako.
NEXCO:n alueilla on hyvät englanninkieliset verkkosivut, esim. www.e-nexco.co.jp/en/. Niiltä löytyy sähköpostiosoitteita, jonne voinee lähettää MP3-klippejä kuunneltavaksi. Japanilaiseen ystävällisyyteen kuuluu vastaaminen, ja tuskinpa NEXCO hukkuu dx-raportteihin – niin pieniä ovat lähetystehot.
Näitä 1620 kHz liikenneasemia ylläpidetään toistaiseksi. Japanin taajuushallinnon MIC:n verkkosivulta löytyy seuraava tieto vuodelta 2023: ”Tienvarsiviestintäjärjestelmien (1620 kHz) tutkimuksia jatketaan luvanhaltijoiden aikomusten ja tulevaisuuden vahvistamiseksi. Digitalisointia, lopettamista tai siirtymistä FM:lle tutkitaan.” Ja edelleen löytyy tieto suunnitteilla olevasta digitaalisesta älypuhelimiin liitetystä liikennetiedotusjärjestelmästä. Auton liikkeitä seurataan GPS-paikannuksen avulla ja järjestelmä lähettää älypuhelimeen varoituksia ja tiedotuksia, kun auto lähestyy kolaripaikkaa, ruuhkaa tai tunnelia.
Keväällä 2025 AM-liikenneradiot olivat täydessä toiminnassa. Japani-keleillä kannattaa laittaa tarkkailuun taajuus 1620 kHz.